Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik Bibliyometrik Analiz Eğitimi

Kapsam

Planlanan eğitim kapsamında, katılımcılara öz olarak araştırma konusunun nasıl tespit edilebileceği ve bu konu üzerinden belirlenen anahtar kelimeler yardımıyla bibliyometrik bir araştırma yapmak için uygulanması gereken adımlar ve analiz süreci uygulamalı olarak anlatılacaktır. Bütün süreç bibliyometrik analiz programlarını kullanabilen, daha önce bu konuda eğitimler vermiş, bibliyometrik çalışma yapmış, çalışma alanı sosyal, beşeri ve idari bilimler olan uzman akademisyenler tarafından yürütülecektir. Bu çerçevede eğitmenler tarafından, araştırma konusu belirleme, bu konu ile ilgili anahtar kelimelerin seçilmesi, veri seti oluşturulması esnasında anahtar kelime kullanımı algoritması, elde edilen veri seti üzerinden bibliyometrik analizlerin gerçekleştirilmesi, verilerin yorumlanması ve alandaki boşlukların tespit edilmesi konusunda etkileşimli ve uygulamalı eğitimler düzenlenecektir. Bu eğitimlere ek olarak katılımcılara, araştırmalarının ilerleyen safhalarında belirleyebilecekleri bir araştırma modelinin istatistiksel analizlerinin, eğitim etkinliği sırasında kullanılan programda nasıl gerçekleştirileceği de örnekler üzerinden uygulamalı olarak anlatılacaktır. Eğitim süresince bibliyometrik analizlerin gerçekleştirilebileceği iki farklı analiz programı (VOSviewer ve R Studio) katılımcılara anlatılacak ve böylelikle her iki analiz programının sağladığı üstünlüklerle hedefe odaklı bir araştırma gerçekleştirilmesine imkân sağlanacaktır. Özellikle bu iki analiz programının da açık kaynak olması eğitimin gerçekleştirilmesinde kolaylık sağlayacaktır.

ETKİNLİK SÜRECİ

Etkinlik kapsamındaki ders içeriklerine ait detaylar programda sunulmuş olup çevrimiçi olarak planlanan etkinlik 4 temel aşamadan oluşmaktadır.

İlk aşamada, temel bir çerçeve oluşturmak amacıyla bir araştırma konusunun belirlenmesi, bibliyometrik analizin ne ifade ettiği, belirlenecek araştırma konusu üzerinden anahtar kelime seçimi ve anahtar kelimelerle veri seti oluşturulması anlatılacaktır. Etkinliklerin tamamı “Zoom” ortamında uygulanmaya müsait şekilde planlanacaktır. İlk aşama tüm katılımcıların aynı ortamda bulunduğu toplu etkinlikler şeklinde gerçekleştirilecektir. 

İkinci aşamada, her bir bibliyometrik analiz programının bilgisayara kurulumunun nasıl yapılacağı gösterilecek ve kurulum sonrasında programın genel bir tanıtımı yapılacaktır. Devamında, hazır bir veri seti üzerinden analizlerin nasıl yapılacağı ve nasıl yorumlanacağı katılımcılara anlatılacaktır. Bu aşama da tüm katılımcıların aynı ortamda bulunduğu toplu etkinlikler şeklinde yürütülecektir.  

Üçüncü aşamada, atölye çalışmalarının yapılabilmesi amacıyla katılımcılar Zoom platformunda her biri 4 kişiden oluşan 4 alt odaya ayrılacaklardır. Katılımcıların bibliyometrik bir çalışmayı kendilerinin yürütmesinin istendiği bu safhada, eğitmenler her bir alt odaya ve odalarda yer alan katılımcılara dönüşümlü şekilde birebir destek vereceklerdir. Atölye çalışmalarında, o atölye esnasında sürdürülecek çalışmaya dair eğitimi gerçekleştiren eğitmenler görev alacaklardır. 

Dördüncü ve son aşamada ise atölye çalışmaları sırasında yürütülen analizlerle ilgili sunumlar gerçekleştirilecek, gerçekleştirilen sunumlara eğitmenler tarafından geridönütler verilerek eksikliklerin tespit edilmesi ve araştırmanın geliştirilmesi sağlanacaktır.

Çevrimiçi eğitim ortamının yapısı ve işleyişi Şekil 1’de sunulmuştur.

 

 

Şekil 1. Eğitim ortamı ve sürecin işleyişi

Menüyü Kapat